Friday, December 16, 2011

MALU


Petang itu ana pergi mencari barang-barang dapur dan keperluan harian..Melihat aku dan adik lelakiku menaiki van..tokku menyapa untuk ikut sekali..mungkin tok sengaja mahu mencari angin luar..ank jiranku turut menumpang..sampai di kedai..aku membeli barang2 yang siap ditulis oleh mak..hampir RM200 semuanya..tapi,aku tak pelik..barang2 sekrang sememangnya sudah semakin mahal..seterusnya..kami pergi pula ke TenTen..anak jiranku yang mengikut tadi mahu mencari baju..aku dan tok sekadar menunggu di dalam van..

“Sikit je motor..kereta yang banyak..”Tokku memulakan perbualan..

Aku memandang ke arah jalan..ya!memang kereta yang banyak..

“Kalau dulu..orang jalan kaki..lepas tu naik basikal..kemudian naik motor..sekarang sume dah pakai kereta pulak..”tokku menambah..

“Haah tok..”

“Dunia makin indah..manusia makin kurang iman..”spontan kata-kata ini keluar dari mulut tok..

Hmm..betul tu..

“kenapa kurang iman?sebab manusia sekarang sudah semakin hilang rasa malu..”tokku menyambung

Aku diam..memikirkan kata-kata tok..ya!memang benar apa yang tokku katakan..memang ramai manusia yang tak tahu erti malu skrg..

Benarlah seperti sabda Rasulahhah SAW:-

"Malu dan amanah adalah perkara yang mula-mula sekali hilang dari dunia ini,sebab itu mintalah dengan Allah untuk keduanya."(Bukhari)


........................................................

Berbicara soal malu..tahukah kita.. malu termasuk dalam cabang iman..rasa malu pada Allah, pada sesama manusia mahupun pada diri sendiri..

Hadis Abu Hurairah r.a:

Diriwayatkan daripada Nabi SAW baginda bersabda:Iman terdiri daripada lebih dari tujuh puluh bahagian dan malu adalah salah satu dari bahagian-bahagian iman.

Kerana ada rasa malu..seorang wanita itu menutup auratnya dengan sempurna kerana khuatir dilihat orang..kerana rasa malu dengan tudung labuh atau songkok yang dipakai..mereka yang berpakaian begini malu untuk buat sstu yang tidak baik..kerana rasa malu pada Allah..seseorang itu menjadi takut untuk membuat maksiat atau dosa sekalipun waktu itu tiada manusia melihatnya..tetapi krn rasa malu pada Allah..maka dia berusha melawan nafsu..

Hadis Imran Bin Husaini r.a

Nabi SAW telah bersabda :Malu itu tidak datang kecuali dengan membawa kebaikan.

Ya!Sifat malu bisa mendatangkan kebaikan..Namun, apa yang menakutkan sekarang..manusia sudah tidak ada rasa malu..sama ada lelaki..mahupun perempuan..sama sahaja..kerana tiada rasa malu dalam diri..ada yang tidak kisah memakai pakaian yang menjolok mata..kerana tiada rasa malu, ramai yang tidak kisah memaparkan gambar yang tidak menutup aurat pada umum..mahupun meletak gambar dengan reaksi wajah yang entah apa-apa dan mengaibkan di dalam facebook.. kerana tiada rasa malu..manusia tidak kisah berpeluk-pelukan..berpegangan tangan..melakukan adegan tidak sepatutnya di depan khalayak umum.. kerana tiada rasa malu manusia tidak kisah meletak gambar dengan bukan muhrim yang terang-terangan satu dosa.. ya!kita menyebarkan aib kita sendiri..kita yang membuka aib kita kepada umum..apakah kita termasuk dalam golongan yang tak tahu malu??

Dalam satu hadis yang diriwayatkanoleh Abdullah Ibn Umar, Rasulullah saw bersabda:

"Sifat malu dan iman itu seiringan. Jika salah satu ditinggalkan, maka kedua-duanya akan hilang."(Baihaqi)

Abdullah ibn Umar meriwayatkan bahawa Rasulullah berjalan melintasi seorang pemuda yang memarahi saudara lelakinya yang sangat pemalu. "engkau seorang yang sangat pemalu dan aku bimbang sifat malumu itu akan memusnahkan dirimu". Mendengar kata-kata lelaki itu, Rasulullah bersabda, "Tinggalkanlah ia, kerana sifat pemalu itu sebahagian daripada iman". (Bukhari)

Subhanallah, betapa pentingnya untuk sifat malu itu ada dalam diri kita.. namun..sayang bilamana sifat malu itu kian hilang dalam diri hamba..

hadis riwayat Aisyah ada menyebut ,

"Semoga Allah memberi rahmat kepada wanita muhajirin. Apabila ayat hijab turun 'dan ayat diperintahkan melabuhkan tudung hingga menutupi bahagian dada mereka dibacakan, mereka mencarik kain daripada pakaian yang mereka ada dan menutupi kepala mereka".(Abu Dawod)

Tidakkah al-kisah wanita muhajirin ini bisa kita jadikan contoh??setelah turun ayat hijab maka segera mereka melabuhkan tudung mereka..mencarik kain untuk menutup kepala? kerana apa??ya!sudah tentu kerana ia adalah perintah Allah dan kerana adanya rasa malu dalam diri mereka.

Tapi,fenomena ummah Islam yang kita lihat sekarang..betapa ramai yang tahu tentang aurat..tapi,masih megah membukanya..menayangnya kepada umum..tidak segan berpakian ketat..risau dengan liuk tubuh yang mungkin diperhati..tambah dahsyat bilamana suami sendiri tidak pernah tahu untuk menegur isteri yang tidak menutup aurat dengan betul?ditambahkan pula dengan ibu bapa yang juga tidak kisah dengan gaya pakian dan aurat anak-anak ...

Allahuakhbar.. siapa yang bertanggungjawab dalam hal ini? Aku sendiri hanya mampu menegur yang kadangkala teguran itu berlalu dibawa angin..

Saudara-saudaraku yang dirahmati Allah..

Hidup kita di dunia sementara Cuma..sampai masa yang ditakdirkan..kita akan pergi mengadap Ilahi..dan bila sampai waktu itu..kita takkan bisa lari...takkan bisa berganjak walau seminit..kematian itu tidak mengira tua atau muda..dalam keadaan sakit atau tidak sakit...sampai masa ia datang..maka pergilah kita menghadap-Nya..perbanykkanlah mengingati Allah..bila kita ingat Allah..kita akan rasa dekat dengan Allah..kita akan rasa takut dengan Allah..rasa takut itulah yang melindung kita dari berbuat maksiat dan dosa sesuka hati..dari melanggar perintah Allah..yang membuat kita rasa malu pada Allah..

Peringatan ini..aku dahulukan untuk diriku..untuk ahli keluargaku..dan seterusnya untuk saudara-saudara seislamku..jika benar kamu mengaku kamu ORANG ISLAM..semoga MALU itu ada dalam diri kamu..

Rasulullah saw bersabda:
"Setiap cara hidup ada karektornya. Dan malu itu adalah karektor Islam

WAALAHUALAM..SETIAP KATA-KATA ADALAH DENGAN IZIN ALLAH..

2 comments:

Syamimi Hazirah said...

Insyallah malu itu akan sentiasa menjadi sebahagian drp diri kita semua :)

ina said...

very nice entry...salam ukhwah :) mohon izin share ye